La Generalitat impulsa una campanya d'inspecció per controlar les ofertes del Black Friday
20 de novembre de 2023
- L’Agència Catalana del Consum i la Direcció General de Comerç estan fent seguiment sobre els preus de productes oferts per 55 empreses del sector de l’electrònica de consum i d’articles per a la llar.
- Aquestes actuacions inspectores volen vigilar la competència deslleial entre empreses, així com vetllar pels drets de les persones consumidores davant de possibles pràctiques comercials fraudulentes.
- En el marc de la campanya de 2022, el Govern va obrir 47 expedients sancionadors, dels quals 37 ja s’han resolt amb sanció per un import global de 429.000 euros.
El Departament d’Empresa i Treball, a través de l’Agència Catalana del Consum i la Direcció General de Comerç, impulsa enguany una nova campanya de control de preus de productes anunciats com a ofertes amb motiu del Black Friday, que enguany tindrà lloc el pròxim divendres 24 de novembre.
En concret, Empresa i Treball està realitzant actuacions inspectores sobre 55 empreses del sector de l’electrònica de consum i d’articles per a la llar, tant amb botiga física com amb canal de venda per internet, analitzant i fent el seguiment de preus de 440 productes que tradicionalment concentren la major part dels descomptes en aquesta data. El monitoratge de preus s’ha iniciat un mes abans de la cita i es perllongarà fins al mateix dia del Black Friday.
Des de l'àmbit de Comerç, l'objectiu prioritari és vigilar la competència deslleial entre establiments comercials en el marc d'aquesta jornada promocional, mentre que l'Agència Catalana de Consum posa el seu focus en la protecció del consumidor davant de possibles pràctiques comercials fraudulentes, d'acord amb el Codi de consum català.
En matèria d’ofertes o promocions, la legislació contempla obligacions per a les empreses i els comerços, com ara: informar tant del preu original com del preu rebaixat o el percentatge de descompte, tenint en compte que el preu original sobre el qual es fa la rebaixa ha de ser el més baix que hagi tingut el producte en aquell mateix establiment en els trenta dies anteriors a la promoció; o informar de la durada de les ofertes. Amb tot, les actuacions que contravinguin la normativa sobre comerç poden rebre sancions de fins a 20.000 euros, mentre que aquelles incidències que vulnerin els drets de les persones consumidores poden implicar multes d'entre 10.001 i 100.000 euros.
47 expedients oberts per infraccions durant el Black Friday 2022
Durant la campanya d’inspecció realitzada amb motiu del Black Friday de 2022, Empresa i Treball va realitzar actuacions de control de preus de productes sobre 70 empreses, tant presencialment com online.
Com a resultat d’aquestes actuacions, el Departament ha obert 47 expedients sancionadors. En concret, la Direcció General de Comerç ha obert 38 expedients sancionadors per infraccions en matèria de competència deslleial, dels quals 37 ja s’han resolt amb sanció per un import global de 429.000 euros. Pel que fa a Consum, ha obert expedients sancionadors a 9 empreses per constatar conductes infractores segons la normativa relativa a la protecció de les persones consumidores en matèria d‘indicació de preus. Els expedients de Consum, que es troben en tramitació, podrien acumular sancions per un import total superior als 500.000 euros.
Campanya “Consum amb cap” per fomentar la compra reflexiva i planificada
En paral·lel a la tasca de control de mercat, els mesos de novembre i desembre, coincidint amb les campanyes del Black Friday i el Cyber Monday i també l’època de compres de Nadal, l’Agència Catalana del Consum posa en marxa la campanya informativa “Consum amb cap”. La campanya, que es difondrà per mitjà del web consum.gencat.cat i també a les xarxes socials i en diversos mitjans digitals, convida la ciutadania a reflexionar sobre els beneficis de prendre decisions de compra pensades i planificades, defugint les compres impulsives, i a tenir una major consciència dels efectes i les conseqüències que poden tenir les seves accions de consum.
L’objectiu és que cada persona pugui crear-se un model propi de consum responsable, en base a criteris com ara la reflexió, la planificació, la proximitat, la sostenibilitat o la solidaritat.